fredag 22 januari 2010

Promenad på Eriksberg

Jag kan bli sjukligt trött på att promenera i Slottsskogen så här års. Blir trött bara jag tänker på att promenera Linnégatan upp i ett regngrått Göteborg. Stackars Gossebarnet har redan ledsnat på Sälarna innan han hann fatta hur fascinerande de egentligen är. Man kan säga att överraskningsmomenten är begränsade efter ett par promenader i Slottskogen.


Därför tog jag en dag Älvsnabben till Lindholmspiren för en promenad längst älvkanten. Fint i variation till allt annat. Hoppade på en båt vid Rosenlund och klev av ett par minuter senare. Tog kurs mot Eriksbergskranen och började gå.


Efter ungefär 20 minuter kommer jag till den del av kajen som börjar kantas av kaféer och små butiker. Jag fortsätter förbi för kanske finns det ett bättre fik längre bort. Jag vände vid Sushibutiken, som jag verkligen kan rekommendera, och valde tillslut Café Italia. Där fanns mat, kaffe och olika bakverk beroende på humör. Cafét erbjöd dessutom barnstol, micro och inte speciellt mycket folk. Skötbord fanns tyvärr inte.


En barnmatsburk och en kaffe senare var jag på väg tillbaka till Lindholmspiren. Väldigt nöjd över att inte gått dagens promenad i Slottskogen, även om överraskningsmomenten var begränsade även på denna sidan älven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar