tisdag 19 januari 2010

Biobesök

Jag har länge undrat hur det går när en massa föräldrar med barn och barnvagnar skall gå på bio. Kan man höra filmen för allt barnskrik? Kan man gå själv eller blir det konstigt? Har barnen ont av det? Jag bestämde mig för att testa.

Inte helt oväntat är det inte de blodigaste och mest invecklade filmerna som visas. Veckans film var "Bröllopsfotografen". Trodde mig veta slutet av filmen innan jag ens köpt biljetten. Men det kanske inte är för den fantastiska filmupplevelsen man går på barnvagnsbio!?

Jag var för en gång skull i god tid. Allt var synkat. Nymatad, nybytt och sömnen skulle snart infinna sig. Inget kunde gå fel. Foajén på Bergakungen börjar fyllas av barnvagnar ungefär en halv timme innan filmens början. Vagnarna får man ha precis utanför biosalongen, men varken i salongen eller i korridoren som leder in. Inte så konstigt egentligen. Hade varit konstigare med 50 barnvagnar i salongen tycker jag...


Det är onumrerade platser och jag roffar en plats på första parkett. Filmen drar igång och tro det eller ej men det blir efter ett par minuter nästan helt tyst. Ljudet är lägre än normalt och salongen är ljusare. Ungefär en timme in i filmen blir det paus. Nu har man 15 minuter på sig att byta blöja, mata (mikro finns på plats) eller bara sträcka på benen. Sedan drar filmen igång igen.

Jag tycker det är en ganska angenäm onsdagsförmiddagsaktivitet. Och filmen var faktiskt inte så dum om än lite förutsägbar...

Håll utkik efter vårens bioprogram på aktivitetsakuten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar