torsdag 5 november 2009

Powerpromenad vid Mossen

Jag som bor nära Slottskogen valde att hänga med på den turen som utgår från Mossens Idrottsplats, för att få lite variation på mina promenader. Jag tog på mig mina sportigaste skor, men hade inte en tanke på att byta ut de tighta jeansen mot ett par sköna träningsbyxor, och gav mig iväg....

Lite sen hoppade jag på 6:ans spårvagn och gick av vid Chalmers. Därifrån är det bara ett par minuter till idrottsplatsen som ligger mellan Fysiken och Chalmers. Har man bil finns det 2-timmars parkering alldeles vid starten och man svänger av från Gibraltargatan för att komma dit.

Totalt blev vi 8 mammor plus barn. Sjukgymnasten Anna som höll i promenaden påpekade att detta även riktar sig till pappor. Medelpromenaden, som detta var, fokuserar nämligen inte på bäckenbotten utan mer på kroppens stora muskelgrupper och att komma ut i luften.

Gissar att vi gick omkring 3 kilometer i skapligt hög takt. Kilometrarna varvades med lite stretch- och muskelövningar. Det fina med powerpromenaden är att du kan lägga dig på den nivå som passar dig. Nu finns det alltså ingen bra bortförklaring till att inte komma i form. Anna hade även gott om tid att svara på frågor om träning, bäckenbotten och andra funderingar.

Dessa tiderna är det som gäller t.om. vecka 50:

Tisdagar kl. 10:30-11:30, Linnéplatsen, lätt promenad
Tisdagar kl. 13-14, Mossens Idrottsplats, medel promenad
Torsdagar kl. 13-14, Fågelhuset i Slottsskogen, medel promenad



Jag kommer definitivt gå med igen, men då i träningsbyxor...

4 kommentarer:

  1. Riktigt kul blogg!!

    Vem arrangerar promenaden - är det Fysiken? Kanske dyker upp nån tisdag. Bor i Guldheden inte långt från Mossen. Inte imorn dock - har världens förkylning... Och sonen också.

    Läste annonsen i GP förresten. Kul!!

    SvaraRadera
  2. Hej, Härligt att vårt arbete uppskattas :) Det är inte Fysiken som arrangerar utan Hälsolotsen. Kolla in www.halsolots.se. Kanske ses vi på en promenad!

    SvaraRadera
  3. Detta är ju så nära att jag inte kan säga nej! :-) Födde vår guldklimp den 13/11. Undrar hur länge ni väntade med att gå sådana här promenader? Jag är ute själv och går varje dag, så övat har jag gjort en smula & allt känns ok. Så då borde denna form av motion vara ok bortsett från att jag får ta det lugnt med magdelen?

    SvaraRadera
  4. Hej Marita. Jag är verkligen ingen expert på ämnet så jag skall väl egentligen inte ge dig något råd men så här tänkte jag. Jag utgick från hur mycket jag normalt tränar och hur jg kände mig efter förlossningen. För min del kändes allt bra och jag gick promenaden första gången när min son var 6 månader. Mitt tips är gå den lätta promenaden med start 10.30 på Linnéplatsen på tisdagar för att känna efter och pratat med sjukgymnasten Anna. Hon kan garanterat ge dig ett bra svar. Lycka till!

    SvaraRadera