fredag 12 februari 2010

Grillning i Skatås

Jag tycker det är jättehärligt med all snö som kommit men ibland kan det vara svårt att komma fram med barnvagnen där man normalt gör det. Man vet ju aldrig vilka vägar och stigar de valt att skotta och sanda.

Jag packade väskan och åkte till Skatås för där måste de väl ändå ha skottat tänkte jag. I väskan hade jag grillkol och korv och med det tog jag sikte på Bertilssons stuga ifall elden inte skulle ta sig. Jag valde att gå 3 kilometer för i närheten av Bertilssons, längst Lilla Delsjön, visste jag att det fanns en grillstuga. Tyvärr var stugan nerbrunnen men kvar var den lilla grillplatsen. Vi slog läger och njöt av korven i vintersolen.


Skatås är ju fantastiskt eftersom det finns promenader för alla humör, väder och formtoppar. Alla vägar och stigar är noga skyltade med riktning och längd. Och grillplatser finns lite här och var. I receptionen på motionscentret, där jag parkerade, finns en gratiskarta över alla spår och vill man ha en mer detaljerad karta finns det för 25:-

Eftersom jag fokuserat på grillkolen denna dag hade jag glömt kaffet hemma. Tur var det då att Bertilssons stuga var knappa 5 minuter bort. Brasa och hembakat var det här, mysigare blir det knappt. Kolla in öppettiderna och vägbeskrivning här.

För de större barnen kan man faktiskt åka både pulka och skidor i Brudarebacken. Jag har varit där och tittat och snö finns det gott om. Tyvärr var liften trasig just då men annars ska den vara igång för säsongen. Lite skidor för uthyrning finns samt en servering. Blir man sugen på att åka dit är det nog bäst att kolla statusenGöteborgs skidklubbs hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar