onsdag 24 februari 2010

En liten vädjan

För ett tag sedan gjorde jag ett inlägg om att jag och en del läsare behövde lite inspiration om vart man kan fika. Ett ställe som både är mysigt och barnvagnsvänligt med andra ord. Jag, och säkert många med mig, går alltid till samma fik och behöver lite omväxling. Tipsen haglade inte direkt in, skall sanningen fram har jag INTE FÅTT ETT ENDA TIPS. Så nu går jag ut med en vädjan. Vart fikar du och varför?

Självklart blir jag glad för andra aktivitetstips också. Allt är välkommet.

Maila på aktivitetsakuten@yahoo.com

9 kommentarer:

  1. JAg kan säga vart vi fikade förr men aldrig mer kommer fika på.. Det är Dahls på Arkaden. Toppen ställe om man är många med barnvagn då det finns gott om plats. Kanske inte det mysigaste eller det med godast mat, men uteslutande bäst plats i stan. Men nu har deras micr varit "sönder" i flera månader, de tar helt plöstsligt 10kr för att få varmvatten, de tar en tia för att låna skötrummet, och gud nåde om man går in två på den tian, då får man sig en utskällning.. Dessutom har de nu tagit bort nästan alla barnstolar. DE kämpar verkligen för att få bort alla mammagrupper som fikar hos dem. TRist bara att det nog inte finns någon annan som kan tänka sig fika på ett så tråkigt ställe. Så vi i vår "mamma-grupp" har bestämt oss för att aldrig mer gå dit.

    Däremot Dahls vid Lilla Bommen där är de väldigt trevliga och bemötande om man kommer ett stort gäng med barnvagn.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att Café Vallgatan är ett bra café att besöka med barnvagn.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att Café hamngatan är bra. De har flera barnstolar, skötbord och en leklåda.

    SvaraRadera
  4. Café Tintin på Linnegatan, stort och mkt barnvänligt. Café Glädjebubblan på Västergatan har dock inte varit riktigt nöjd med maten de två ggr jag varit där.

    SvaraRadera
  5. Jag måste erkänna att jag testat en hel del kaféer faktiskt. Så - jag kan hålla med om att Dahls vid Lilla Bommen är bra, detsamma Tintin på Linnegatan och Café Hamngatan. Sen funkar Villa Belparc också bra om man är många (de har just nu ett separat rum för barnvagnar). Tyvärr gillar jag inte deras kaffe, men de har goda bullar och gotte.
    Hagabions kafé tar gärna emot bebisar, men har tyvärr inget skötbord och bara ett par barnstolar. Men de har väldigt sköna fåtöljer som man kan sitta och amma i. Röhsskas kafé är rymligt och bra! Kanske inte om man kommer tio barnvagnar men duger bra åt en tre, fyra stycken.
    Och kan väl fortsätta när jag ändå håller på;
    Da Matteo (nära BVC Kungshöjd) har en liten innergård med värmelampor - dit brukar jag gå när min bebis sover och jag inte vill att han ska vakna. Då sitter jag ute och han får sova vidare i friska luften.
    Glädjebubblan gillar jag, framförallt eftersom man känner sig välkommen. Jag försöker fika där så ofta som möjligt, just för att jag tycker att de ska gynnas!
    Sen finns det ett till ställe med både skötbord och många barnstolar. Jag kommer inte ihpg vad det heter, men det ligger vägg i vägg med Café con leche på Prinsgatan (tror jag). Ganska tråkigt utbud och inte plats för en hel mammagrupp, men de vill iaf ha en där!
    (tillskillnad mot ganska många andra faktiskt).
    Ja, det här är mina tips. Nu hoppas jag få några tillbaka!
    Smaklig fika!

    SvaraRadera
  6. Jag gillar ju Café Biscotti på Allmänna Vägen i Majorna. Mysigt, litet och supertrevlig personal som har stort tålamod med barn. Och de har framför allt god mat.
    Grejjen är ju att det är lite litet. Men de har barnstolar och det är perfekt att ställa vagnen utanför med ett sovande barn i. Man kan lätt se när de börjar vakna till liv.

    Sen är väl det ingen nyhet att Zenit är bra när man har barn. Men bara på sommaren då uteserveringen är öppen så personalen slipper störa sig på barnen. Och maten är väl sådär. Kaffet är helt ok som tur är.

    SvaraRadera
  7. Är lite ny på det här att fika med bebis men tycker att Waynes Coffee i Akademibokhandeln verkar bra. Kanske inte om man är jättemånga men för några stycken. De har en fikahörna för barn lite avskilt, där finns också leksaker för lite större barn. Skötbord finns på bottenplan.
    Sen tror jag att Språkcaféet på Esperantoplatsen är bra. Undvik kanske lunchtid då det är mycket folk. När uteserveringen öppnar blir det ännu bättre.
    Ha en bra fikastund med de små!

    SvaraRadera
  8. Naturhistoriskas café ska inte glömmas bort om man promenerar i slottsskogen. Vi kom ett stort mamma-gäng och var hjärtligt välkomna. De har nog en 7-8 barnstolar och skötbord. Om man behövde var det helt ok att ta med sig vagnen in i caféet. Tidigare i höstas testade vi även fiket vid minigolfbanan vid Linnéplatsen, dock var min bebis för liten för barnstol då så jag vet inte hur det ser ut med det, men de har skötbord på toaletten, till vilken man får låna en polett när man är där och fikar (kostar annars en 5:a).

    SvaraRadera
  9. Jag tycker Espressohouse Södra Larmgatan är bra om man är max 2-3 vagnar, de har både gott kaffe och skötbord på en av toaletterna och är alltid vänliga! Sen funkar det fint att ha vagn på Waynes Coffe på Akademibokhandeln, där är gott om plats - liksom på Piazza el Ferro (gamla Respekt) på Järntorget. Det finns också ett nyöppnat fik som ser ut att ha bra plats på Stadsbibliotekets entréplan, har inte hunnit testa än men har goda förhoppningar! Och så funkar ju Café Brogyllen på Västra Hamngatan bra om man undviker lunchtimme - men de har tyvärr inget skötbord. Glädjebubblan gillar jag också, deras smörgåsar är faktiskt bra (men inte luncherna tyvärr)... Ser fram emot fler tips!

    SvaraRadera